Wstęp
Od wielu lat prowadzę w swojej szkole koło recytatorskie. Wraz z dziećmi poszukuję ciekawych tekstów poetyckich i nowych środków wyrazu. Przygotowuję uczniów do szkolnych i międzyszkolnych konkursów recytatorskich. Dzieci bardzo lubią popisywać się swoimi umiejętnościami recytatorskimi przed komisjami konkursowymi, ale także przed widownią dziecięcą. Opracowałam scenariusz pt. „ Najpiękniejsze wiersze dla dzieci”, aby w swojej szkole upowszechniać poezję dla dzieci, ale również po to, by dzieci pracujące w kole miały możliwość wystąpienia przed swoimi rówieśnikami. Przedstawienie przeznaczone jest dla dzieci z klas III-V . W mojej szkole zostało przyjęte bardzo ciepło i przyniosło dużo satysfakcji zarówno widowni jak i występującym. Zachęcam polonistów do tej formy pracy. Publikuję scenariusz pt. „ Najpiękniejsze wiersze dla dzieci”, mając nadzieję, że będzie on inspiracją dla moich koleżanek i kolegów polonistów.
Do przedstawienia wybrałam następujące utwory:
Julian Tuwim: „ Rycerz Krzykalski”, „ Słoń Trąbalski”, „ Spóźniony słowik”, „ Ptasie radio”, „ Okulary”, „ Zosia Samosia”, „ O Grzesiu Kłamczuchu i jego cioci”, „ Mowa ptaków”.
Jan Brzechwa: „ Chrząszcz”, „ Na straganie”, „ Pytalski”.
Konstanty Ildefons Gałczyński: „Ballada o trzęsących się portkach”.
Wanda Chotomska: „ Pomnik Kopernika”
Jgnacy Krasicki: „ Przyjaciele”
Scenariusz spotkania z poezją dla dzieci, pt. „ Najpiękniejsze wiersze dla dzieci”
Konferansjer I: Witamy Was serdecznie. Na dzisiejszym spotkaniu pragniemy przybliżyć Wam wiersze naszych ulubionych poetów dla dzieci.
Konferansjer II: Usłyszycie w naszym wykonaniu popularne wiersze:Juliana Tuwima, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Ignacego Krasickiego i Wandy Chotomskiej.
Konferansjer I: Nasze recytacje urozmaici muzyka uczniów z koła muzycznego .
Konferansjer II: Zaczynamy nasz spektakl poetycki .Najpierw zapraszamy Was do wysłuchania interesujących wierszy Juliana Tuwima.
Konferansjer I: Zaczniemy od tych , które znacie z najwcześniejszych lat dziecięcych i których uczyliście się jeszcze w przedszkolu.
Konferansjer II:Recytator I przypomni wam wiersz o panu, który uparcie szukał okularów.
Konferansjer I: Recytator II opowie o pewnym słoniu, który miał ogromne kłopoty z pamięcią.
Konferansjer II: Recytatorzy III i IV przypomną pewną Zosię , która pragnęła wszystko robić sama. Posłuchajcie.
Występują:
Recytator I: J. Tuwim: „ Okulary”
Recytator II: J. Tuwim : „Słoń Trąbalski”
Recytator III i IV :J. Tuwim : „Zosia Samosia”
Przerywnik: wybrany utwór muzyczny
Konferansjer I:J. Tuwim był mistrzem w naśladowaniu dźwięków. Zachwycał go śpiew ptaków. Posłuchajcie jak w swoich wierszach naśladuje ich mowę.
Występują:
Recytator V: J. Tuwim : „Mowa ptaków”
Recytator VI: J. Tuwim : „Ptasie radio“
Recytator VII: J, Tuwim : „ Spóźniony słowik”
Przerywnik: wybrany utwór muzyczny
Konferansjer II:Za chwilę Recytator VIII wcieli się w postać rycerza Krzykalskiego, który choć był tchórzem próbował udawać odwagę i męstwo.
Konferansjer I: Natomiast Recytatorzy IX i X opowiedzą o Grzesiu Kłamczuchu.
Występują:
Recytator VIII: J. Tuwim: „Rycerz Krzykalski”
Recytatorzy IX i X J. Tuwim: „ O Grzesiu Kłamczuchu”
Przerywnik: wybrany utwór muzyczny
Konferansjer II: Pragniemy również Wam przybliżyć niektóre wiersze J. Brzechwy.
Konferansjer I: Wiecie, że małe dzieci zadają niezliczone ilości pytań, ponieważ jak najprędzej, chcą się dowiedzieć o wszystkim, co dzieje się na świecie. Zauważył to pan J. Brzechwa i napisał wiersz „Pytalski”, który usłyszymy w wykonaniu Recytatora XI.
Konferansjer II: Natomiast zaciekłą kłótnię warzyw przedstawi Wam RecytatorXII w wierszu pt. „ Na straganie”.
Występują:
Recytator XI : J. Brzechwa : „Pytalski”
Recytator XII : J Brzechwa „ Na straganie”
Przerywnik: wybrany utwór muzyczny
Konferansjer I: „ W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie”-spróbujcie poprawnie powiedziec to zdanie! Zawiłość polskiej wymowy i pisowni J. Brzechwa przedstawił wspaniale w wierszu „ Chrząszcz”, który powie Recytator XIII. Potem znów posłuchacie muzyki .
Występuje:
Recytator XIII : J. Brzechwa „ Chrząszcz”
Przerywnik: wybrany utwór muzyczny
Konferansjer II: Za chwilę Recytator XIV opowie Wam o pewnym zajączku, któremu wydawało się, że ma przyjaciół. Czy naprawdę ich miał ? Odpowiecie na to pytanie, gdy wysłuchacie jednej z najbardziej znanych bajek I. Krasickiego pt. „ Przyjaciele”
Konferansjer I: Recytator XV przedstawi Wam pewnego pana, któremu stale trzęsły się portki, bo był zwyczajnym tchórzem. Wiersz ten napisał jeden z najpopularniejszych poetów XX wieku, Konstanty Ildefons Gałczyński.
Występują:
Recytator XIV :I. Krasicki „ Przyjaciele”
Recytator XV: K. I. Gałczyński „ Ballada o trzęsących się portkach”
Konferansjer II: Na zakończenie naszego programu wystąpi Recytator XVI, który wcieli się w postać Kopernika i przekaże nam, co czułby, wielki astronom, gdyby żył w XX lub nawet XXI wieku.
Konferansjer I: Wiersz „Pomnik Kopernika” napisała Wanda Chotomska, współczesna autorka wierszy dla dzieci.
Występuje:
Recytator XVI W. Chotomska „ Pomnik Kopernika”
Konferansjer II: Nasz program dobiega końca. Wierzymy, że podobały się Wam przedstawione przez nas wiersze i odtąd częściej będziecie sięgać po poezję dla dzieci. Do zobaczenia!
Opracowanie: Hanna Mrozińska
- nauczyciel polonista w SP1 w Czersku
|